W jaki sposób firmy nagradzają pracowników?

W jaki sposób firmy nagradzają pracowników?

Nagradzanie pracowników wypełniających swoje obowiązki w sposób wzorowy, przejawiających wyjątkową inicjatywę lub nieustannie podnoszących wydajność pracy, powinno się stać dla każdego właściciela firmy normą. Jest to bowiem jedna z najskuteczniejszych form motywowania podwładnych. Pamiętajmy jednak o tym, że jakakolwiek nagroda ma charakter uznaniowy, w związku z czym jej rodzaj i wysokość pozostaje przede wszystkim w gestii pracodawcy.

Na co zwracać uwagę w kontekście nagradzania podwładnych

Na szkoleniach dla przyszłych menedżerów i osób zarządzających zespołami pracowników porusza się szereg kwestii związanych z motywowaniem poprzez przyznawanie nagród. Osoby prowadzące tego typu zajęcia podkreślają, że istotne jest zadanie sobie zasadniczego pytania: co konkretnie chcemy nagradzać i jakie pożądane zachowania w ten sposób promować? To fundamentalna kwestia, ponieważ inaczej należy wyróżniać pracownika, który po prostu przychodzi do zakładu czy biura punktualnie i porządnie wypełnia wszelkie obowiązki, a zupełnie inaczej tego, który jest kreatywny i nieustannie wpada na znakomite pomysły, wpływające na poprawę funkcjonowania firmy. Szkolenia dla kierowników pomagają zatem ich uczestnikom w ustalaniu listy stosownych nagród dla podwładnych, w zależności od ich zaangażowania i konkretnych sukcesów zawodowych.

Nagrody nie tylko pieniężne

Mimo że żyjemy w czasach szerokiego dostępu do wiedzy, wielu pracodawców nadal nie zdaje sobie sprawy z tego, że pieniądze nie są jedyną nagrodą skutecznie motywującą do dalszej pracy. Gdyby zapisali się oni na szkolenia dla kierowników, wówczas z pewnością dowiedzieliby się, że często wystarczą zwykłe pochwały wygłaszane przy pozostałych podwładnych. Nie muszą one być nawet w formie werbalnej, w ramach uznania można bowiem oddać pracownikowi swój gabinet na tydzień albo miejsce na parkingu. Inne pożądane formy nagradzania to m.in.:

  • drobne prezenty w postaci biletów do kina, karnetu na basen, vouchera na wybrany kurs czy karty podarunkowej do konkretnego sklepu
  • dzień albo kilka dni wolnych od pracy, które podwładny może poświęcić na rozwijanie zainteresowań i hobby albo spędzenie czasu z rodziną
  • bony do spa, restauracji, kina, teatru, na koncert lub do kręgielni

Na koniec warto podkreślić, że nagrody niepieniężne są wartościowe przede wszystkim dlatego, iż nie wzbudzają zbyt dużej zazdrości w innych pracownikach. Pozwala to zachować dobre emocje w miejscu pracy. Takich i innych wartościowych rzeczy można się dowiedzieć, zapisując się na szkolenia dla kierowników.