Współczesny rynek odzieżowy jest coraz bardziej poddawany presji, związanej ze zrównoważonym rozwojem, co staje się kluczowym czynnikiem wpływającym na wybory konsumentów. Właściciele firm, zwłaszcza tych z sektora premium, którzy kładą nacisk na jakość i cenią wartości takie jak odpowiedzialność społeczna, powinni zdecydowanie reagować na tę potrzebę. W przeciwnym razie ryzykują, że nie spełnią stale rosnących i dynamicznie zmieniających się oczekiwań i wymagań swoich klientów.
Recykling — materiał musi być przyjazny środowisku
Kluczową cechą odzieży ekologicznej jest jej zrównoważony charakter, w tym wykorzystywanie materiałów pochodzących z recyklingu, co wpisuje się w przyjazność dla środowiska. Ten rodzaj odzieży jest często określany jako odzież r-PET, ze względu na wykorzystanie materiału z recyklingu, głównie poliestru, który jest syntetycznym włóknem znakomicie trwałym. Proces recyklingu poliestru przyczynia się do znacznego ograniczenia ilości odpadów składowanych na wysypiskach śmieci i może obniżyć emisję CO2 o nawet 75% w porównaniu z tradycyjną produkcją poliestru. Z włókien tego typu wytwarza się ekologiczne polarne materiały, a także dodaje je w niewielkiej ilości do składu bluz z bawełny organicznej, co zapewnia komfort noszenia oraz miękkość w dotyku.
Kierowanie się zasadami sprawiedliwego handlu
Kolejnym istotnym elementem ubrań ekologicznych jest zastosowanie zasad sprawiedliwego handlu. Produkcja takiej odzieży musi spełniać określone standardy społeczne, ekonomiczne i oczywiście ekologiczne. Standardy społeczne obejmują dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo rolników pracujących przy zbiorze bawełny. W ramach standardów ekonomicznych producenci odzieży ekologicznej zobowiązani są do płacenia rolnikom ustalonych kwot, które nie mogą być niższe niż minimalna cena światowa. Natomiast standardy ekologiczne wymagają promowania oszczędzania wody, unikania modyfikacji genetycznych i szkodliwych substancji oraz promocji ogólnie pojętego ekologicznego trybu życia.
Lokalność – coś, co oferuje pobliski producent dzianin i tkanin
Lokalność produkcji jest kolejną charakterystyczną cechą odzieży ekologicznej. Produkcja ubrań odbywa się w określonym regionie, co oznacza, że producent dzianin i tkanin działa lokalnie. Oznacza to wykorzystanie usług tylko polskich szwalni, najlepiej w obrębie danego miasta lub województwa, oraz dostarczanie materiałów wyłącznie przez polskie przedsiębiorstwa, również najlepiej z tego samego regionu. Taki model produkcji przyczynia się do redukcji zanieczyszczeń i emisji CO2 poprzez ograniczenie transportu oraz eliminację konieczności składowania towarów. Jednocześnie taki producent dzianin i tkanin wspiera lokalne firmy.